ראשי»פיתוח עסקי – חלק משמעותי ביותר מהתפיסה העצמית של הארגון
פיתוח עסקי – חלק משמעותי ביותר מהתפיסה העצמית של הארגון
הפיתוח העסקי הינו החלק המהותי ביותר בכל בית עסק, האחראי על פיתוח העסק וצמיחתו. ללא מחלקת הפיתוח העסקי, החברה עלולה לדשדש במקום ולהיוותר עם מקורות הכנסה מדולדלים. כל משקיע יודע כי על מנת להגדיל את רווחיו, עליו להשקיע במחלקת פיתוח עסקי לאחר שהעסק התבסס.
כיום, בחברות הגדולות ישנן מחלקות שלמות האחראיות על הפיתוח העסקי שמטרתן בחינה של אפשרויות צמיחה עתידיות ועל הגדלת רווחיות העסק בעתיד. הפיתוח העסקי נמצא במגמת גדילה מתמדת והופך לחלק אינהרנטי מכל ארגון או חברה בעלי משמעות.
למעשה, חלק משמעותי ביותר מהתפיסה העצמית של הארגון מתבטאת בהשקעתו בפיתוח העסקי. משקיע או יזם הרואה בחברה פוטנציאל התפתחות משמעותי ישקיע הרבה יותר בשלבי הפיתוח העסקי. ארגונים החושבים קדימה הינם ארגונים המשקיעים רבות במחלקת הפיתוח העסקי. רצוי להיעזר באנשי מקצוע או יועצים חיצוניים לחברה שיכולים לתת מניסיונם וממקצועיותם ולהדריך את עובדי החברה.
שטחי האחריות של מחלקת הפיתוח העסקי
על בעלי התפקידים במחלקת הפיתוח העסקי לחשוב קדימה ולהיות אחראיים על הפיתוח העסקי של החברה. איתור שווקים חדשים ומציאת מוצרים ותכניות עבור העסק, זיהוי לקוחות פוטנציאליים ועוד – כל אלו מאפשרים לפתח את העסק ברמות שונות ולבדוק אפשרויות שונות של התקדמות. כמשקיע – יש לוודא כי תחומים אלו מתקיימים.
פתיחת סניפים חדשים, יציאה לשווקים ולנתחי שוק שלא היו חלק מ"עוגת השיווק" קודם לכן- כל אלו הינן פעולות המצויות תחת אחריותה של מחלקת הפיתוח העסקי.
בנוסף, תחת אחריותה של מחלקת הפיתוח העסקי נמצאת הגדלת מחזור הרווחים, הרחבת הפעילות העסקית השוטפת, איתור מוצרים חדשים העשויים להיות רלוונטיים עבור העסק וכן הכנת תכניות עבודה רלוונטיות. מחלקת הפיתוח העסקי היא זו האחראית על זיהוי לקוחות רלוונטיים ומשקיעים פוטנציאליים בחברות ותאגידים בעלי היקף משמעותי.
כיצד מתבצע הפיתוח העסקי?
פיתוח עסקי מתבצע על ידי בחינת השוק בכלים מקצועיים. כמו כן, נבחנים בו זמנית שווקים מקבילים ושווקים דומים, נוצרים קשרים משמעותיים ובעלי אפקט היקפי בתחום ובתחומים נלווים, נבדקות אפשרויות פיתוח עם קולגות ומקבילות שיווקיות בתחום, חברות אם וחברות בת, שיתופי פעולה עם אתרי אינטרנט, פתיחה והקמה של אתרי אינטרנט חדשים, מציאת דרכים ייחודיות להוזלת עלויות המוצרים והשירותים ועוד. לפיכך, למחלקת הפיתוח העסקי יש משמעות רבה בקידום העתידי של בית העסק.
האחראים על הפיתוח העסקי
המשקיע, כמובן, מפקח על התנהלות העסק מרחוק. אולם בהיעדר מחלקת פיתוח עסקי הפעילה באופן שוטף ומקצועי, טוב יעשה המשקיע אם יתערב ויעורר את החברה. הפיתוח העסקי נמצא ברוב המקרים תחת ידיהם של אנשי ההנהלה בעסק, הסגל הבכיר והיזמי או הדרגים הקרובים להם. אלו הם בעלי הסמכות וההבנה לגבי האסטרטגיה הרלוונטית בחברה ומכירים לעומק את הדקויות בהתנהלות העסקית של החברה. כמו כן, למנהלי החברה ולדרגים העליונים יכולת לחזות את ההשלכות של הפיתוח העסקי ברבדים השונים שלו.
אלמנטים מהותיים במחלקת הפיתוח העסקי
מחלקת הפיתוח העסקי הינה החוליה עליה מוטל ה"מחר של החברה". לפיכך, קביעת אסטרטגיה ברורה ומתאימה לאופי החברה כבר מראש היא זו אשר תשפיע על הצלחת החברה העתידית. כמו כן, יכולת יישום התכנית העסקית ברגעי האמת היא זו שתאפשר את הגשמת מטרות היוזמות השונות ורוח החברה בפעולה.
חלק משמעותי ביותר במחלקת הפיתוח העסקי הינו זיהוי הזדמנויות. היכולת לזיהוי הזדמנויות היא זו המבטיחה את המשך קיומו של הארגון באופן חי ודינאמי. בחברות הגדולות ממונים לכך בעלי תפקיד ייחודיים. בחברות קטנות יכול להיות זה כל אדם בחברה.
ארגונים ועסקים רבים ברחבי העולם מגיעים לרמת רווחיות כלשהי ונוטים לנוח על זרי הדפנה או להתיישן עם הזמן. האחריות על זיהוי הזדמנויות היא זו המבטיחה כי העסק ימשיך לבעוט ולהיות רלוונטי בכל עת ועם התחדשויות והשינויים השונים בענף.
עם הראש בשמיים ורגליים על הקרקע
אם החזון של המפתחים העסקיים צריך להיות המנחה אותם, הרי שבבסיסה של כל פעולה חייבים להיות קריטריונים שיבדקו את הריאליות של ביצוע הפעולות הרלוונטיות. מחלקת הפיתוח העסקי היא האחראית לבדוק כי אכן צעדי הפיתוח רלוונטיים וניתנים לביצוע במסגרת המשאבים הקיימים.
ראו גם:
מודל עסקי – הכלי להצלחה שלך!