על מנת להבטיח כי כספך אינו מונח על קרן הצבי וכי היזמים המבטיחים אכן מסוגלים לקיים את הבטחותיהם הרבות ואת התכנית העסקית המרשימה שהם מציגים בפני משקיעים ברחבי הארץ והעולם, חשוב לבדוק כמה פרטים מהותיים שיכולים לשפר משמעותית את קבלת ההחלטה הנכונה באשר להשקעה במיזם זה או אחר.
לא כל המיזמים אכן ראויים להשקעה מבחינה מקצועית וכספית וחלקם פשוט לא מספיק מרשימים כאחיהם. לאילו נתונים יש לשים לב בעת האזנה או צפייה בהצגת מיזם על ידי סטארט אפיסטים? כל זאת ועוד במאמר הבא.
תכנית עסקית מפורטת
התכנית העסקית חוזה את סך המשאבים הדרושים להקמת העסק, את קווי הניהול המרכזיים ואת הנקודה בה ההשקעה מתחילה להחזיר את עצמה. התכנית מאפשרת למשקיע להכיר טוב יותר את המיזם וכן את השוק בו הוא מוקם.
יש לוודא כי התכנית העסקית מפרטת את כל ההיבטים הרלוונטיים של בית העסק: מבחינת ההיבט השיווקי והטכנולוגי, הכלכלי והתפעולי ועוד. התכנית העסקית ואופן הצגתה מלמדים על היזם ועל אופן ההתייחסות שלו אל המיזם. ניתן אף לבחון את היזם על נכונות להשקיע בעסק, על היכרותו את התחום ועל המידע הכללי שיש לו.
הנעה רגשית
דוגמאות לכך ניתן למצוא לא מעטות: תכניות עסקיות בהן היזם מתעלם או לא מציג כל מפת מתחרים. מצב זה עלול להעיד על תחקיר לא מעמיק שערך היזם. העידן בו הפטנטים כמעט ממחזרים את עצמם לעיתים, מצב של חוסר תחרות או היעדר איומים באופן טוטאלי הוא בלתי אפשרי.
להתרשם מהמיזם ולא מהיזם
כל משקיע יודע כי חייו של שכיר אינם זהים ולו במעט לחייו של משקיע עצמאי או יזם בשוק הפתוח ולכן יש להימנע משיקולים לא רלוונטיים כגון קורות חיים מרשימות, מילוי תפקידים בכירים שאינם רלוונטיים לפרויקט היזמי ועוד.
היכרות עם ענף ההשקעה אחד הצעדים החשובים ביותר בעת השקעה במיזם כלשהו הינו ההיכרות עם התחום בו משקיעים. חשוב להימנע מהשקעות בתחומים לא ברורים או כאלה שאינם מתחומי העניין של המשקיע. אף על פי שמיזמים רבים יכולים להיראות סקסיים, טרנדיים וכריזמטיים ביותר, חשוב להכיר אותם לעומק ולא להסתמך על מראה עיניים או רושם ראשוני בלבד.