מהו מודל עסקי? מה משמעותו בעבור אנשים פרטיים ועבור ארגונים? כיצד המודל העסקי יכול לסייע לעסק שלך לגדול ולהצליח? ומה הופך מודל עסקי לתכנית מוצלחת? האם ישנם מודלים עסקיים המתאימים לעסק שלי יותר מאחרים? המודל העסקי הוא זה המהווה את אבן הדרך ואת הקו המנחה בכל הקמת עסק. סקרנו את המודלים העסקיים הקיימים כיום והבאנו לכתב את הצעדים המהותיים ביותר בבניית מודל עסקי והתאמתו לצרכיכם הייחודיים.
שלב א' – היכרות מעמיקה עם צרכי הצרכן
כדי לדעת מה הוא המודל העסקי שלנו, חשוב להכיר קודם כל את הקונה ואת צרכיו. כך נוכל ללמוד למי אנחנו מוכרים את השירותים שלנו, תמורת איזה סכום ירצו הצרכנים שלנו לרכוש את השירותים ואיזה סכום הם לא יסכימו לשלם. מה הם צרכי הלקוחות שלך בדיוק? מה הם מחפשים במוצר שלך? באיזו מידה הם זקוקים לו? בחינת צרכי הלקוח היא השלב הראשוני והמהותי בבניית מודל עסקי אישי. כך תימנעו מהשקעת כספים מיותרים וזמן יקר.
ההיכרות עם הצרכן כוללת מגע ישיר באמצעות פנייה אל הלקוחות, תשאול שלהם, בדיקת שביעות רצון ובדיקות נוספות כגון: אפיקי השיווק הרצויים והמתאימים לכם ביותר, אסטרטגיות השיווק הרצויות, נקודות חולשה ונקודות חוזקה ועוד.
בידול הוא שם המשחק
בעידן בו חברות רבות מייצרות מוצרים ושירותים בעלי קווי דמיון רבים, חשוב ליצור תדמית מבדילה וכן קו מוצרים ושירותים ייחודי לעסק שלכם. התדמית הייחודית של העסק וכן ייצור ושיווק מוצרים או שירותים חדשניים שאינם קיימים בשוק ומהווים ערך חדשני עבור קהל היעד – הם אלו אשר יהפכו אתכם לשונים וייחודיים בנוף הכללי של הענף. הם אלו אשר יעניקו לכם את מתנת הראשוניות ולכן חשוב ביותר לוודא את המקוריות של המוצר כבר בהתחלה.
תמחור חכם
תמחור חכם הוא הצעד הצמוד המגיע אחרי האסטרטגיה. בדיוק כפי שלא תרוויחו ממכירת רעיון, כך חשוב לתמחר את תהליך השיווק של המוצרים. התמחור הוא שלב הכרחי ומקדים הכולל בתוכו את כל ההוצאות בגין המוצר וההוצאות הנלוות כגון שיווק ופרסום, תשלומי מסים ועוד. חשוב לבחון האם הצרכנים יהיו מוכנים לשלם את המחיר הסופי. החשיבה האסטרטגית היא המהותית וזו שתאפשר לתמחר את המוצר כך שמחירו יניב רווח בסוף התהליך כולו.
הפצת המוצר ושיווקו
מערך המכירות של המוצר הוא זה שישפיע יותר מכל על תקופתו הראשונית של העסק שלכם. מערכי מכירות ואופני השיווק עלולים לעלות לא מעט אם אינם מתוכננים כהלכה מספיק זמן מראש. באילו אפיקים אתם מתכוונים לשווק את המוצר שלכם? תכנון זה יכלול את תהליך המכירה המפורט בהתחשב בקהל היעד ונקודות המפגש עימו, סוג המוצר ואופי המכירה המתאים לו ועוד.
טקטיקת מכירות
המכירות הן חלק אימננטי מהעסק ובלעדיהן העסק לא יוכל להתקיים. מרגע הקמת העסק, מכירות יהיו חלק בלתי נפרד ממנו וילוו כל רגע של קיומכם. המכירות הן הבשר של כל עסק ולכן את אסטרטגיות המכירה יש לתכנן מבעוד מועד ולהכין מראש – עוד בשלבי תכנון המודל העסקי.
בדיקת שביעות רצון
על מנת להבטיח כי המוצרים שלכם אכן מספקים את המענה הראוי – חשוב לבדוק עם הלקוחות מה דעתם על המוצר. ניתן לתת דגימות לשבועות הראשונים או אפילו לפני תחילת תהליך שיווק. בסופו של דבר, לקוחות מרוצים יהיו סוכני המכירות הטובים ביותר שלכם. שביעות הרצון של לקוחותיכם הינה כלי מעולה לשיפור מערך השירות והמוצרים עצמם וכן למידת צרכי הקהל למוצרים עתידיים הנמצאים על פס הייצור או בשלבי התכנון השונים.